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The National Museum of Art, Tokyo, Collection Gallery Renewal
東京国立近代美術館所蔵品ギャラリーリニューアル

Architecture generally takes on attractive and rich qualities only after the construction is completed and the space is filled with things and events. One could say that an act of designing is almost synonymous with an act by a client and an architect of imagining a most ideal state possible together. The ambiguous state of things and events before the completion directly indicates architectural possibilities. On the other hand, when designing a renovation of a building that has been used for many years while maintaining the original function, one needs to deal with highly specific and pressing (and often localized or sporadic) demands which arose as a result of trials and errors over the years. In doing so, it is important to make finely adjust or “fine-tune” possible solutions (which means one has to pay attention to every single detail without end) and revise the museum’s use and concept to meet today’s needs.  

The National Museum of Art in Tokyo, which opened over four decades ago and went through seismic retrofit work over a decade ago, had a distinct atmosphere, almost like a kind of “scent,” ingrained throughout the building over the years. For better or worse, it was difficult to modify the structure or replace entire finishes due to a tight budget. Under such circumstances, the best and most important thing was to maintain the “scent” representing the museum culture by sorting out “things” (miscellaneous equipment, fixtures and signage) and “events” (viewing sequence) and refresh the space by cleaning existing surface finishes.

建築は一般に、竣工後にモノやコトで空間が満たされて初めて全体として魅力や豊かさを持つ。設計は、できうる限り理想的な状態を施主と設計者が共に想像する行為とほとんど同意と言ってもよいかもしれない。竣工前にはぼんやりしたありうべきモノやコトの状態は、そのまま建築の可能性でもある。一方で、すでに何年も使われている建物を引き続き同じ機能で使おうとする場合の改修設計においては、重ねた時間に等しい試行錯誤の結果、かなり具体的で切実(かつ局所的・散発的)な要望があり、時代にふさわしい使い方やあり方へ高解像度(ゆえに細かく拾っていく作業に終わりはない)でチューニングする作業が重要になってくる。

東京国立近代美術館には、開館から40年以上、前回耐震改修から10年以上経って、時間を重ねたからこその香りのようなものが染み付いていた。幸か不幸か限られた予算と工期の中では、構造を変えたりそっくり仕上げを変えることさえ難しかった。そのためここでできる最善かつ最重要なことは、たくさんの備品やサイン=モノ、作品鑑賞のシークエンス=コトを、美術館の文化と呼んでもいいようなこの香りを消してしまわないように整理整頓することと、もともとあった表面を綺麗にすることで空間に新鮮さを取り戻すことだと考えた。

Photo.

  • 1–17Yutaro Tomii
  • 18–20Tezzo Nishizawa Architects