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Hachinohe City Museum of Art
八戸市美術館

Hachinohe has a profound culture deeply rooted in the local customs and folk traditions, and the city is blessed with unique and beautiful landscapes. While there are various cultural facilities including the Hachinohe Portal Museum Hacchi, Hachinohe Book Center, and the Hachinohe City Public Hall,  they have not developed any professional collaborative relationships among themselves. Our idea was that the new museum should make full use of a high level of professional expertise in researching, analyzing and comparing cultural resources, observing similarities and differences with cultural heritage in neighboring cities, connecting and evaluate them from a new viewpoint, and it should be serve as an education hub or a learning center where citizens can learn about professional research processes from experts and both parties can mutually exchange knowledge and ideas. We thought that this is exactly the kind of role public facilities should play. 

This museum consists of clusters of small rooms where citizens can learn about and gain deep knowledge in different fields of expertise, and an enormous room where those who teach and those who learn share the same space and interact with one another. The clusters of small rooms contain different types of rooms designed for various activities including “white-cube” rooms for special exhibitions, “black-cube” rooms for video and film exhibitions, studios for artists, ateliers for citizens among others.  On the other hand, the enormous room is an extremely large open space  where various functions including the entrance, event and lecture spaces, project room used for preparatory work for exhibitions among others co-exist. By combining these functions, the new museum, instead of serving as a conventional museum focused solely on exhibitions, becomes a place where all those involved, while occasionally swapping roles, collaborate in driving projects forward through teaching and learning experiences, experiments and implementations.

八戸には地域の風俗・民俗に根ざした深い文化があり、特異で美しい風景がある。一方で、すでにポータルミュージアム「はっち」、「八戸ブックセンター」、「八戸市公会堂」といった文化施設があるものの、これらの間にはまだ専門性をもった連携はない。新しい美術館は、これらの文化資源を調査研究し、相対化し、近隣都市の文化資産との距離を計り、それらをつなげ、新しく価値付けすることのできる専門性と、そのプロセスを市民やスタッフの間で相互に学び合える拠点=ラーニング・センターであるべきで、そしてそこにこそ、公共施設が本来果たすべき役割があるのだと考えた。

したがってこの美術館は、専門的に深く学び、違う専門性に出会うことができる個室群と、教えるひとと学ぶ人が同じ場を共有するジャイアントルームから成っている。個室群は、企画展向きのホワイトキューブ、映像に特化した展示が可能なブラックキューブ、アーティストの制作が可能なスタジオ、工作が可能なアトリエなど、それぞれの活動に適した設えになっている。一方ジャイアントルームはエントランス機能、イベントやレクチャーが可能な機能、展覧会の準備をするプロジェクトルーム、などが混在する巨大なワンルームである。これらの組み合わせによって、従来のような展覧会ベースの美術館ではなく、教育と学び、実験と実践を通して、関わる人々が互いに立場を入れ替えながらプロジェクトを進めていく場所になる。

Photo.

CoverTezzo Nishizawa Architects
  • 1Tezzo Nishizawa Architects
  • 2–14Yuichiro Jose Tamura